onsdag 1 oktober 2008

Filmrecension: "The 6th Day"

En film jag lyckades se igen nyligen var ”The 6th Day” med bland andra Arnold Schwarzenegger(hädanefter benämnd endast som ”Ah-nuld”), och upptäckte då en intressant sak i denna science-fiction/thriller/actionfilm från 2000. Vad detta var kommer vi till strax, eftersom jag till att börja med tänkte försöka få upp ett intresse för denna bortglömda skatt bland läsarna.

Ah-nuld
Enligt uppgift utspelar sig filmen år 2015 och överallt finns små teknikdetaljer som visar att det verkligen handlar om framtiden. Många av dessa är verkligen charmiga såsom en virtuell psykiater på polisstationen(som dessutom vinkar till mästerverket Blade Runner från 1982), en härlig levande docka som tyvärr får uppleva en ganska våldsam behandling eller att nästan alla TV-apparater är platta vilket ändå inte var så vanligt året 2000.

Nåväl, vad handlar filmen om egentligen? Jo, självklart är vår härliga Ah-nuld hjälten i historien och en charterpilot åt ett mindre företag. När en känd och kontroversiell person anlitar detta företag för en flygtur så händer mystiska saker och det slutar med att Ah-nulds figur blir ersatt av en klon. Action och förväxlingar kommer såklart efter detta.

Stanna upp ett tag och tänk lite nu. Vad är bättre än en actionrökare med Ah-nuld i huvudrollen? Jo, en actionrökare med TVÅ Ah-nulds såklart! Mera av det goda till folket. Det är precis likadant som med Jean-Claude Van Damme i filmen Double Impact från 1991, då den muskulöse belgaren spelar mot sig själv som ett par enäggstvillingar.

Dock måste jag tyvärr meddela att en riktig actionrökare blir aldrig "The 6th Day”. Det finns vissa sekvenser av filmen som påminner om actionfilmens forna glansdagar, men det är ändå blott en skugga av de gamla, rena actionfilmerna. Men ändå är filmen hyfsat spännande och välgjord så till actionsugna sci-finördar rekommenderar jag denna film varmt! Jaja, ska vi ta och kika på den där intressanta saken jag nämnde i början? Jo, för att göra en klon av Ah-nuld så använder ondingarna sig av manicken som syns på filmaffischen. Denna maskin kan, i framtiden alltså, genom att se en persons ögon ta en kopia på hela den personens medvetande! Då menar vi minnen, förmågor och allt annat. Hela personens mentala plan finns sedan lätt tillgängligt på en skiva och kan stoppas in i en klon. Denna kopieringsprocess kallar dom för ” cerebral syncording process” och är inte det nånting som vi kogvetare borde försöka forska fram? Vi har tills 2015, dvs sju år på oss, så det är bara att hugga in!

För vidare information om filmen, spana in denna sida: http://www.imdb.com/title/tt0216216/

/André Kaplan