tisdag 17 februari 2009

Felix funderingar/fördomar

”Kognitionsvetenskap…?” Kvinnan som sitter i passagerarsätet i taxin tittar på mig med frågande blick. Jag har varit med om det här samtalet flera gånger tidigare. Det brukar följa samma mönster; att jag ser väldigt ung ut för att vara taxiförare, frågan om hur länge jag har jobbat med det och slutligen om jag har andra planer. Att säga att man skulle läsa kognitionsvetenskap ledde alltid till varierade frågor. Om det hade något med kondition att göra? Är det psykologi? Eller bara helt enkelt frågan ”Vad är det för något?”. Det jobbiga var att svara på det. För jag hade ingen aning. Svaret blev oftast något i stil med att det är svårt att beskriva, att det är som psykologi eller bara en enkel axelryckning.

Snabbspolning sju månader och en bit in på andra terminen på tidigare nämnd utbildning. Man börjar bli etablerad på universitetet, det som tidigare var planerade kurserna har blivit till avslutade kurser och man har lärt sig namnen på samtliga klasskamrater och flertalet lärare.

Men problemet med att svara på den gyllene frågan ”Vad är Kognitionsvetenskap?” kvarstår. Jag har avslutat flera kurser, men kan fortfarande inte direkt svara på vad det egentligen är jag läser. Kognitiv psykologi har varvats med lingvistik, matte och programmering. Den röda tråden är minst sagt svår att hitta. Man får ofta höra att det blir annorlunda senare och att det första året är lite osammanhängande, och det kan jag hålla med om. Många gånger känns det som man är med i ett 100-meters lopp där alla springer åt olika håll och hälften av deltagarna har skidor på sig och andra halvan har badkläder.

Kan problemet vara att ”Kognitionsvetenskap” som koncept är lika väl definierat som ett Rorschach-test baserat på en spya utanför Flamman? För ingen kan väl på rak arm säga vad kognitionsvetenskap är?

Men detta är nog mest för att kognitionsvetenskap fortfarande är en vetenskap under utveckling. Den har rätt att vara flummig. Så för oss som läser det nu finns det nog en mycket intressant framtid. Det är nog bara att vänta, följa den väldigt krokiga strömmen och lyssna till rådet att vänta till tvåan då allt blir tydligare.

Det är det jag kommer att göra i alla fall.

/Johan Felixsson

2 kommentarer:

Martin sa...

Detta är ett problem som kommer och går för alla och om man vill vara mindre spydig än att bara referera till wiki när någon frågar så kan man väl säga ungefär så här: Ta en stor gryta och sleva ner ämnena lingvistik, psykologi, filosofi, neurovetenskap och datavetenskap. Glöm inte krydda med antropologi. Soppan du sedan kommer servera kommer vara oändligt mycket godare än om du skulle spisat varje ingrediens för sig. Denna måltid kan, när den har kokat ihop riktigt ordentligt, serveras till bl.a. beteendevetare och olika typer av tekniska konsulter, för att integrera människan bättre med system och andra prylar. :)

Sally sa...

katten goes poetic! heja!