måndag 30 november 2009

Scribble of the dead

Titeln ovan kan tyckas vara lite kryptisk, det är egentligen två vilt skilda speltitlars om har sammanförts. Scribblenauts (Nintendo DS) och Typing of the Dead (Dreamcast/PlayStation2/PC) har en gemensam faktor, de använder båda text som spelinput. Vad är då det fräsiga med detta, kan undras. I Scribblenauts fall finns det en mycket enkel förklaring; det är jäkligt. Spelet går ut på att du ska lösa olika pussel genom att skriva in namnet på olika föremål direkt i spelet, varpå de förhoppningsvis materialiseras. Exempel på den typ av problem som kan uppkomma är att du ska föra en liten pingvin från ett isberg till ett annat utan att låta den hamna i vattnet på grund av elaka späckhuggare. Detta problem kan fördelaktigt lösas genom att du skriver in (i följande ordning) varmluftsballong, vinranka och handklovar. Nu har du allt som krävs för att kunna rädda den lilla pingvinen, alternativt kan du även skriva in ”pegasus” men, det är ju i det närmaste att fuska.




Scribblenauts går med andra ord ut på att du helt enkelt utmanar din egen fantasi, det finns miljarder olika sätt att lösa problem och som spelare har du en tillsynes oändlig mängd föremål till ditt förfogande, som kogvetare börjar man givetvis genast fundera över hur de har lyckats med allt detta. Spelmotorn heter Objectnaut och vad jag har luskat fram så tog det fem medlemmar av utvecklingsteamet ett halvår att gå igenom ordböcker, lexikon med mera för att skapa en databas av olika föremål inom spelmotorns ramar, utöver denna tid så sysslade man med att skapa grafik och AI. Hela processen kring hur de lyckades skapa grafik och matchande AI till de olika föremålen i spelen låter jag vara osagd, vad jag däremot kan gå i god för är att man med några få undantag (alkohol och sexuella referenser) kan få fram princip vadsomhelst i detta spel. Cthulhu, Longcat, Large Hadron Collider, Bigfoot, Velociraptorer med mera. Scribblenauts är ett bitvis fantastiskt underhållande spel med en i det närmaste oändlig potential, vilket gör det desto tråkigare att dess kontroll på Nintendo DS är allt annat än klockren, någonting som inte borde ha varit omöjligt att åtgärda kan tyckas.




Typing of the Dead är en annan typ av spel där du använder dig av textinput som en del av spelmekaniken, det är någonting så ovanligt som en arkadshooter, där du skjuter fiender genom att skriva in de små ord som ploppar upp ovanför deras huvuden i tid. Detta spel visar kanske inte på de mer sofistikerade sidorna av hur man kan använda textinput som del av spel men istället hur man kan ta ett koncept, vända upp och ner på det och ändå skapa någonting som människor faktiskt tycker om kan ha jäkligt kul med. Speciellt i de senare nivåerna av detta spel börjar de olika ord som ploppar upp ovanför de blodtörstiga zombiesarna bli fruktansvärt bisarra, någonting för omotiverade lågstadieklassare kanske? Zombieslakt och rättstavning, på en och samma gång!




Sist ut skulle jag vilja uppmärksamma ett spel jag stött på i förbifarten då jag läste AI, nämligen Façade (PC, MAC), ett riktigt häftigt spel som visar på vad man kan göra med AI och naturligt språk. Spelet skapades som ett experiment och interaktionen med karaktärerna i spelet sker helt via naturligt språk, du skriver och de svarar. AI’n är väldigt fascinerande, trots att spelet enbart utgår från ett scenario är ingen spelomgång sig lik, beroende på hur du interagerar och kommunicerar med karaktärerna förändras deras sätt att tolka det du säger. Rent spontant är det faktiskt väldigt uppfriskande att se ett spel som inkorporerar många olika delar och ämnen som tas upp på vårt program, allt detta paketerat på ett snyggt och underhållande sätt. Rekommenderas definitivt till alla kogvetare!


/Johannes Ahlström


Vidare läsning för den intresserade:

Scribblenauts
Typing of the Dead
Façade

Inga kommentarer: