måndag 14 september 2009

Spelrecension: ARMA 2

Skinpaj, pilotbrillor och ryskt pansar. Gerillachic.

Ljuset från den låga solen dansar i trädens grenar. Dagen har knappt vaknat och allting är tyst. En morgonpigg kanin sprätter iväg bort i undervegetationen. Plötsligt hörs ett muller från byn framför dig. En stor turbodisel vaknar till liv och oväsendet ekar i dalgången. En stor grön metallklump skymptas mellan husen. Dina stridskamrater rycker till, någon fumlar fram ettraketgevär och dundrar iväg en raket mot stridsvagnen. Raketen far iväg med ett irriterat visslande och lämnar en spår av rök efter sig. Raketen missar och kastar upp en kaskad av jord och damm. Det ringer i dina öron. Resten av dina kamrater börjar skjuta mot byn. Spårljusen dansar som arga gröna getingar över fälten. Kulsprutorna smattrar. Du ser ingen men tömmer panikartat ditt magasin över tomma gator. Tystnad. Spännigen ligger som en kompakt matta över allting. Röken ligger tät. En förskämd civilist springer bort i panik. Sekunder efter det slår en artellerigranat ner brevid dig. Ett gigantisk dån, ett utdraget ringande. Färgerna försvinner. Allting blir svart. Du möts av en meny ”You are dead. Retry?”.

Fickparkering med stort transportflygplan. Typiskt obra.

ARMA 2 är en realistisk soldatsimulator från det tjeckiska spelföretaget Bohemia Interactive Studios (BIS). Spelet är en direkt uppföljare till ”Armed Assault” som kom för ett par år sedan och som i sin tur är en spirituell uppföljare till Operation Flashpoint. Bohemia gick skilda vägar med sin förra utgivare Codemasters och de behöll rättigheterna till namnet ”Operation Flashoint” och de utvecklar nu själva en uppföljare - men det är en senare historia. ARMA2 är som sagt en soldatsimulator med tyngtpunkt på realism. Inga mätare för hälsa, du kan inte bära runt på 10 olika vapen och om du springer hela tiden blir du bara anfådd och dina händer skakar så pass mycket att du inte träffar bredsidan av en lada innifrån. ARMA2 leverar krig. Ett väldigt lagom distansierar krig som du inte får mardrömmar av men som samtidigt suger in dig tillräckligt för att du ska skita på dig när fienden överaskar med ett bakhåll. Den här spelplattformen är faktiskt så pass realistisk att det producerats specialiserade versioner enbart för militärt simulering och utbildning.

Lokalbefolkning. Don't look twice... or else!

Det är i mångt och mycket ett fantastiskt och vackert spel. Det är väldigt stort, du kan utkämpastora slag med uppåt hundratalet mänskliga spelare, du kan förundras över hur vackert och stämmningsfullt det blir på natten och du kommer tappa hakan första gången du ser en regnbåge. Men du kommer förmodligen också svära dig stum varje gång du av någon anledning tvingas interagera med AI:n, fastnar någonstans i ett interface när du måste byta meny eller får ett obskyrt felmeddelande på tjeckiska. AI:n klarar sig alldeles utmärkt som måltavlor och kan utföra riktigt komplicerade manövrar – så länge ingen människa eller hjulfordon är inblandat. BIS är bevisligen väldigt duktig på att göra ett stort och mäktigt spel. Hårda faktorer såsom att utkämpa slag med flera hundra enheter samtidigt över en jättestor karta ligger dem varmt om hjärtat. Däremot faller de kort när det kommer till de mjuka (kogvet-) faktorerna såsom interface, interaktion med AI och välpolerade inlevelsefulla berättardrivna uppdrag. Interfacet är som en billig solstol. Hur man än gör så fastnar man någonstans och tvingas göra en omväg för att komma rätt. Det är lätt att få ett utbrott á la ”Angry german kid” [länk] varje gång man måste gå från tredjepersonsvyn till ordergivningsmenyn i kartvyn. Man kan heller aldrig vara riktigt säker på vad man håller på med i ordergivningsmenyerna då de hela tiden visar två olika uppsättningar kommandon. Man kan kortfattat beskriva interfacen som gravt okoggiga. Dock så måste man inte använda interfacen alls. Om man spelar med riktiga människor kan man istället skrika, chatta och skriva på kartan vilket är en av spelets största styrkor. Att spela tillsammans med polare och koordinera omfattande fälttåg gör att man gärna glömmer alla bråkiga menyer.

Spelutvecklare med humor <3

Spelet har även en annan väldigt stark sida. Med hjälp av den medföljande uppdragseditorn och ett kraftfullt scriptspråk kan man enkelt skapa egna uppdrag. Det är nästan värt att köpa spelet enbart av den här anledningen. BIS släppte i dagarna utvecklingsverktygen till ARMA 2, så nu går det även att göra nya enheter, vapen och kartor. Traditionellt sett har Operation Flashpoint och Armed Assault haft en väldigt kreativ fanbase som skapat väldigt mycket nytt innehåll. Detta ger även spelet än väldigt lång livslängd.
Arma2 lider dock av en hel del brister i interfacet och hanteringen av AI är stundvis värre än tortyr. Dock om man spelar med bra och seriösa människor är den en ren fröjd och man glömmer glatt hur mycket man stundtals hatar spelet.

Grabbarna grus ute på en raggarrunda

Se även:
www.anrop.se
www.arma2.se

www.arma2.com


Text: Mattias Lindgren

Inga kommentarer: